Under veckan genomförs masterutbildningen för blåsinstrument, Blekinge International Brass Academy, BIBA, i Karlskrona. Det är en högskoleutbildning på masternivå och samlar hundratalet lärare och elever från hela världen.
Det som från början var en utbildning för femton trumpetare på initiativ av Marcus Petterson och Andreas Hanson, har nitton år senare utvecklats till en av de mest ansedda utbildningarna för blåsmusiker i världen.
Jag tog tillfället iakt att kika in på verksamheten under förmiddagen och lyssna på musikundervisningen. Mina ciceroner var de båda grundarna, Andreas och Marcus. Det är alltid lika fascinerande att höra riktigt duktiga pedagoger locka fram det bästa hos sina elever och med musik blir det väldigt påtagligt. Och det är inte vilka musikpedagoger som helst som lockats hit av kvalitén på arrangemanget.
Som till exempel Ian Bousfield här ovan i bild. Normalt solotrombonist i Wiener Philharmoniker och ett världsnamn i i sitt gebit. Hans elever var mitt upp i ett "Ave Maria" när jag smög in genom dörren och det lät bra redan då. Men efter en lång utläggning av Ian om gestaltning av stycket utifrån musikernas egna identitet och nationalitet hände något. När masterseleverna nästa gång lyfte trombonerna reste sig håren på mina armar. Där var djup, där var sällsamhet, där var melankoli.
Eller Chris Martin, förstetrumpetare i Chicago Symphony Orchestra, som var mitt uppe i en lektion med en elev från Finland. Hon spelade helt tekniskt korrekt, men lite själlöst i början. Förmodligen ganska nervös, men Chris mjuka framtoning och råd fick henne att slappna av och hennes begåvning att komma till sin rätt.
Där är dock inte bara undervisning för blåsmusiker, utan också för slagverkareoch jag måste nämna Wieland Welzel, slagverkare i Berliner Philharmoniker, som med stort tålamod fick denne mycket nervöse unge finländske eleven att slappna av i handlederna och få fram ett mjukare ljud ur pukorna och mer flyt i spelet.
Och allt det här händer i lilla Karlskrona. Kanske därför det inte skrivs så mycket om arrangemanget annat än i lokalpressen. Denna viktiga grogrund för framtida blåsmusiker, som bland annat ska besätta symfoniorkestrar och musikpedagogtjänster i framtiden, förtjänar betydligt mer uppmärksamhet än så. Att lära sig ett blåsinstrument är krävande. Det tar tid och tålamod. Varje god förebild är därför jätteviktig för återväxten inom blåsmusiken. Missa inte tillfället att lyssna till konserterna som eleverna bjuder på om kvällarna.
Läs mer om Blekinge International Brass Academy
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar