04 juni 2010

Ytspänning

Idag är det smygpremiär på Marinmuseums stora satsning om det kalla kriget, "Ytspänning". Det hela inleddes under förmiddagen med en öppen föreläsning med namnkunniga föreläsare såsom Dr Tomas Ries, fd GD för Utrikespolitiska institutet och Amiral Vladimir Yegorov, fd chef för den sovjetiska Östersjöflottan och guvernör i Kaliningrad.














Den senare var det lite speciellt att träffa och lyssna till, eftersom jag ju gjorde lumpen och gick officershögskolan under tiden då ubåtsjakten fortfarande var i full gång och Amiral Yegorov ledde de sovjetiska marinstyrkorna i Östersjön. Jag har alltid haft ett respektfullt förhållande till hans person och att träffa honom minskade inte detta.

Det är klart, på de direkta frågorna från publiken om avsikten med kränkningarna, tavelförsäljarna och TIR-bilarna var att kartlägga Sverige för en invasion, så svarade hans förstås avvisande. Vad annars??! Det finns en och annan hög fd sovjetisk militär som nu berättar om hur saker planerades och utfördes i Sovjet, men jag förväntar mig inte av Yegorov att berätta något som skulle skada hans lands anseende, även om den sovjetiska regimen var både farlig och odemokratisk.

Ikväll är det mingel med kulturminister Lena Adelsohn Liljerot och imorgon kl:13 rekommenderar jag alla karlskronabor att ta sig till Stumholmen och delta i invigningen och lyssna på Richard Herrey.

Länk till Marinmuseum

Inga kommentarer: