05 juli 2010

Solen strålade över Almedalen och moderaterna

Det var nästan tropisk värme över Gotland och Visby igår, när Moderaterna inledde politikerveckan med tal av Fredrik. Jag gav mig in under eftermiddagen, strosade omkring en stund och stötte på lite bekanta, kändisar och kollegor nere vid Wisby strand.

Förväntan i luften gick nästan att ta på bland den rekordpublik som samlades i Almedalen inför Fredriks tal. Lördagens närmast desperata utspel från oppositionen, om att de med 12 miljarder extra lovar att matcha vilken satsning som regeringen än gör på välfärden, medförde det bakslag i opinionen som man kunde förvänta sig.

En färsk undersökning visade dagen till ära att varannan tillfrågad kunde tänka sig att rösta på moderaterna. Folk är ju inte dumma. Sahlin & Co löftescirkus måste ju betalas och vänsterpartierna är ju kända för att höja skatterna, inte sänka dem.

Och det var en avslappnad Fredrik som äntrade scenen efter musikframträdande av Wille Craaford & Co samt en kort introduktion av Per Schlingmann. Han ironiserade över oppositionens ovilja att vilja prata om sin egen politik och det är helt förståeligt att de undviker det, eftersom återinförd fastighets- och förmögenhetsskatt, höjd bensinskatt, kilometerskatt och höjda inkomstskatter inte är populärt bland folk. Men ndet är ju faktiskt det som är oppositionens politik.

Skattehöjningarna kommer att driva på inflationen i landet och medföra räntehöjningar motsvarande 1,5 %. Lågt räknat. Det innebär en ökad årskostnad på 15000 kronor för ett villalån på 1,5 miljoner kronor. Lägg till det ett borttaget jobbskatteavdrag och du har en kostnadsökning om minst 45000 kronor för en vanlig familj. För att inte tala om hur mycket dyrare det blir att åka och handla, skjutsa barnen till träningen och att varupriserna kommer att öka till följd av kilometerskatten.

Idag är det Lars Ohlys tur att tala. Jag förväntar mig ett löftesregn som kommer att kosta Sverige skjortan och förpassa oss till samma allvarliga ekonomiska situation som de flesta andra europeiska länder befinner sig i - om Ohly & Co får tillgång till Rosenbad efter valet i höst. Och det tänker jag och mina alliansvänner göra allt för att förhindra. För allas vår skull.

1 kommentar:

Marianne Eriksson sa...

Ja hu geda mig om vi får regeringsbyte. Nä, så skrämmande tankar vill man inte ha. Lyssnade på Debatt igår och jag blev inte imponerad. Det bästa var när Josefsson ställde oppositionen mot väggen ang deras löfte att alla unga ska ha "rätt" till jobb om de får makten. Men de kunde inte lova, det var ju bara deras målsättning. Jo, har man hört den visa förut?
Marianne Eriksson