17 maj 2010

Grattis Ennio Morricone och Björk

Nu på morgonen meddelades namnen på årets Polarprisvinnare och det blev två mycket namnkunniga artister, kompositören Ennio Morricone och den isländska sångerskan Björk. Stort grattis!

Björk, med sin mycket säregna sångstil, både tjusar och avskräcker. Jag har alltid tyckt att hon har varit spännande och hon har en fantastisk känsla i sin röst. En av hennes låtar, "Play Dead" ur filmen "The Young Americans", kan jag lyssna till hur många gånger som helst. Jag har försökt att hitta original-soundtracket på YouTube, men hittar bara denna version.

Den genialiske Ennio Morricone är en av mina absoluta favoritkompositörer. Han har skrivit musiken till hundratals filmer, bland annat till spaghettiwesternfilmerna med Clint Eastwood, bland annat "Den onde, den gode och den fule". Min mesta favorit är dock musiken till "The Mission" (1986) med Robert de Niro och Jeremy Irons. Ett absolut tittar- och lyssnarmåste!

Inga kommentarer: