05 maj 2010

Ode till Herr Lake

Av beskrivningen i uppslagsverk man läsa kan
Att Herr Lake är en torsk som ingen ann

Det är en typ som trivs bäst i kalla, djupa vattendrag
Men sött vatten ska det vara, ingen saltad lag

Med sitt slemmiga skinn är den svår att hålla
Den slingrar sig kraftfullt för att komma ur sin fålla

Herr Lake är glupsk och äter det mesta
Han kan på både abborrar, nors och kräftor festa

För Fru Lake finns många som har extra faiblesse
Då hon i lektider inom sig ruvar en delikatess

I Västergötland har Herr Lake en position så grann
Måhända ej hertig, men väl landskapsfisk minsann

Mina damer och herrar, jag en stunds uppmärksamhet tar
För att berätta att jag av Herr Lake egen erfarenhet har

Många intressen vi delade, jag och min salig far
Långa timmars tålmodigt metande, en av dessa var

Bästa tiden var riktig arla morgonstund
Långt innan solen ens funderat på att bli rund

Vid Kvicksundsbron, invid järnvägspelaren vi lade till
Kaffet hälldes upp och så stod tiden still

Mest det var abborre och mört som nafsade mask
Men så en dag intill båten hördes kraftigt plask

Båten sattes häftigt i gung
Metreven kändes med ens ovanligt tung

Ett ryck och på durken landade, jag svär
Ett monster på minst en meter, sisådär

Efter mycket manövrerande vi i hinken lyckades få
Vad som visade sig vara Herr lake som hälsat på

Min far och jag på vägen hem hade bryderi
På vilket sätt man skulle hantera detta fiskeri

Hemkommen, min mor väcktes upp i hastigt bråd
För som född i Göteborg hon väl visste råd

Jodå, med vedklabb och om stjärten stadigt tag
Hon Herr Lake tog av daga i ett enda slag

En morgon som börjat så vacker, så stilla
Slutade i kamp med en amfibisk godzilla (Herr Lake alltså)

Min far och jag under fisketurer som därefter förflöt
En tyst överenskommelse mellan oss slöt

Att när vi satt där i båten med kaffe, rev och bulle
Även bad en tyst bön att Herr Lake aldrig mer nappa skulle

Det är stunder som denna jag minns
Stunder med en älskad far som ej längre finns

Så till Herr Lake ett särskilt förhållande jag har
Det är med mycket kärlek jag varje munsbit tar

Inga kommentarer: