27 oktober 2010

Det börjar med barnen

På mina barns Montessorifriskola finns det ett miljöråd med både elever från f-9 och personal. De arbetar för en bättre miljö på skolan, men också hur vi alla kan förändra vårt livssätt i vardagen för att främja miljön. Kolla på deras coola film. Gjord av eleverna själva!


http://animoto.com/play/1NH1oQQdKAbB8S4XVRChLw
 
Måste också bara förmedla rektor Helen Allevangs veckobrev från före sommaren, när skolan fick ett roligt besked:
 
"Vi har med hjälp av miljörådet på skolan börjat förändra och utveckla vår syn på det här med miljö och hållbar utveckling. Med hjälp av miljörådet har det nu skapats en gemensam plattform på skolan för ett fortsatt arbete . Idag (fredag) när jag kom till skolan möttes jag av fyra flickor från förskoleklassen som skrek på långt avstånd:
- Helen, Helen vi har fått …….
Jag hörde inte vad de sa och när det gäller småttingar i den åldern kan möss på toaletten vara lika fantastiskt som att alla får en glasstrut, så jag började genast funder…vad kan ha hänt?

- Helen, Helen vi har fått…..
Jag hörde fortfarande inte för nu började de ropa i munnen på varandra. Men jag kunde se att killen i femman som gick förbi framför mig hade hört vad de sa och han log glatt så jag tänkte att det nog inte var så farligt, men man vet aldrig!
- Helen, Helen vi har fått GRÖN FLAGG! Vi har fått GRÖN FLAGG.

- Ja, jag har varit med i miljörådet så jag vet, säger en av de små och tittar upp på mig samtidigt som hon försöker hålla balansen när hon hoppar på ett ben!

- Ja och jag har plockat skräp…det såg du väl säger en annan av de tandlösa små.
De var alla fyra så ärligt lyckliga och kände sig så otroligt delaktiga i den här utmärkelsen att de studsade av segeryra. När jag hade berömt deras arbete och var på väg in hörde jag dem sjunga ut över skolgården:
”Vi har fått grön flagg! Vi har fått grön flagg!”

Inga kommentarer: