13 oktober 2008

Många intryck att smälta

Tidigt, tidigt imorse bar det av med tåg till Göteborg för Innovationsgruppens besök på Chalmers. Först ut var ett möte med den mycket karismatiske innovationsforskaren Sören Sjölander, som är professor i innovationsteknik och har bl.a. forskat kring innovationsprocesser och FoU i industriföretag. Han är också initiativtagare till Chalmers entreprenörsskola. Om det är någon som kan leverera klara besked om vad som behövs göras för att ta tillvara forskningsresultat för att omsätta i företagande så är det han. Jonas Berggren från Chalmers Entreprenörsskola dök upp efter en stund och kompletterade bilden av den metodik man använder sig inom utbildningen och den noggranna utvalsprocess som de fåra sökande få genomgå innan antagning. Jag har ju min kunskap om Blekinge Business Incubator (BBI) att jämföra med och inser att vi har en lång, lång väg att gå på BTH innan vi kommer i närheten av vad som skapas på Chalmers, framför allt vad det tillgången till resurser. Forskningen finns på BTH, kulturen är tillåtande, men miljonerna - miljarderna!!?? Vad som behövs är uppenbarligen ett gäng riktiga entusiaster med ett stort nätverk inom näringslivet och som får lov att ta ut svängarna lite. Sedan bar det av till Sahlgrenska och en träff med Göteborg International Bioscience Business School (GIBBS). Jösses, vilka brighta studenter och vilken imponerade evalueringsmetodik de arbetat fram på Chalmers och Göteborgs universitet. Denna metod att värdera en innovation gentemot marknadsmässighet och bärande affärsplan skulle jag vilja lyfta till andra sidan skranket, dvs till de inom ALMI som har att värdera olika företagsansökningar. Ringde nyss Christine för att höra hur mötet med pensionärsorganisationerna i Karlskrona konserthall i eftermiddag hade gått. Min resa till Chalmers med gruppen som jag har ordföranderollen för planerades redan i maj och med bara två veckors varsel kunde jag tyvärr inte ställa upp, så jag är jätteglad att både Christine och Mats G hade måndagen ledig för detta möte. Paneldiskussionen hade förlöpt lugnt och sansat, men tydligen hade några i publiken inte betett sig så trevligt. Snart framme i hufvudstaden. Imorgon blir det alliansmingel.

Inga kommentarer: