02 oktober 2008

Rör inte vår musikkår!

Jag vet egentligen var jag ska börja, så arg är jag. Vad i hela friden sysslar man med på Högkvarteret? Vilken agenda drivs vissa mellanchefer av som underminerar både verksamheten och högsta ledningen? Igår vid fem-tiden var ett möte utsatt mellan bland annat Marinens musikkårs musikaliske ledare Morgan Karlsson och C Prod Jan Salestrand. Medverkade gjorde också C FöMusC Laksjö och 1 timme innan mötet skickade hans stab ut ett pressmeddelande om att all försvarsmusikverksamhet skulle koncentreras till Stockholm och att Marinens musikkår därmed skulle läggas ner i Karlskrona. Det var ju detta man skulle diskutera på mötet, men det är ju uppenbart att det bara var ett spel för gallerierna. Laksjö hade redan bestämt sig och därmed basta. 10 minuter senare tog man tillbaka pressmeddelandet. Alltså, vad är det här? Det har gått så mycket prestige i denna fråga att vissa personer målat in sig i ett hörn och vägrar ta till sig någon som helst argument. En musikalisk verksamhet av denna världsberömda dignitet är så mycket mer än kronor och ören, men har man ingen förståelse för det, är man ingen musiker själv är organisationsrutor på ett papper så mycket viktigare än att man slår sönder en 350-årig tradition. Jag ringde ÖB Håkan Syrén i förmiddags och informerade honom om vad som hade skett. Han lät inte särskilt nöjd utan skulle ta itu med det omgående. Det är ju tyvärr så att när sådana här saker sker slår det alltid tillbaka på högsta chefen även om han inte är att klandra för sina underställdas tillkortakommanden. Jag har alltid haft och har fortsatt stort förtroende för Håkan Syrén, men inte för dem några pinnar ner som verkar åsidosätta allt vad rim och reson heter. För den som läser detta rekommenderar jag länken: http://www.bevaramarinensmusikkar.se/ To be continued.

Inga kommentarer: