07 oktober 2008

Vad som är mer eller mindre viktigt

Idag blev jag uppringd av en reporter på Sydöstran. Jag förväntade mig självklart att det gällde en kommentar till (s)-budgeten då den presenterades idag. Döm om min förvåning när det istället handlade om att kommentera en motion skriven av den skånska riksdagsledamoten Johan Linander (c). Motionen handlade om att istället för att fira svenska nationaldagen den 6 juni, som är datumet då Gustav Vasa 1523 valdes till kung, kunde man flytta den till den 24 juni. Läs motionen i sin helhet: Ingen anledning att fira Gustav Vasa Jag menar, en dag som denna kanske det finns större frågor att fundera över. Oppositionsbudgetar, finanskris och finansministermöte i EU, militär inkallad i Thailand osv. Reportern ville till och med dra fram Gustav Vasas son Erik XIV. Han brände som bekant ner Ronneby och detta ville reporten ta som intäkt att vi blekingar historiskt skulle ha rättighet att bannlysa familjen Vasa - retroaktivt. Lite som att fiska i grumliga vatten, eller hur?! Jag tycker inte ärligt sagt att frågan är särskilt viktig. Jag har dagarna fulla med att lobba för mitt län, försöka bevara Marinens musikkår, besöka företag och träffa så många människor som det bara går. Jag tänker framåt, inte bakåt. Framför allt inte 415 år bakåt . Jag undrar om avsikten är att slå upp detta till en stor nyhet imorgon och att det kommer att stå "Storgräl inom borgerligheten" eller "Allliansen spricker på grund av monarkin". Nåja, galne Erik fick ju till slut sitt rättmätiga straff genom att förgiftas av ärtsoppa och bli begravd i domkyrkan i min födelsestad , Västerås. Slutet gott, allting gott.

Inga kommentarer: