29 maj 2009

Allmänbildning på hög nivå

I förmiddags var jag på mina döttrars skola, Karlskrona Montessoriskola AB, och pratade om vad en riksdagsledamot pysslar med och vad EU-valet innebär. Jag föreläser ofta för gymnasieungdomar och vuxenelever om samma sak och tänkte att för de här 8-9 åringarna får jag ta det väldigt basalt med hur Sverige styrs och hur EU fungerar. Så fel jag hade. De svarade rätt på de flesta frågor jag ställde om vem som bestämmer i landet, att vi har en monarki, att man har val vart fjärde år osv osv. Lite sämre var kunskapen om EU, men de snappade snabbt informationen jag gav och jag är säker på att många föräldrar ikväll kommer att få påminnelser från sina barn om att gå att rösta. De fick de i uppdrag av mig att göra. Och självklart visste de allihop att statsministern heter Fredrik Reinfeldt och att han är "jättecool". Jag var allt lite "cool" jag också i deras ögon eftersom jag känner honom. Jag känner stort hopp inför framtidens, demokratiskt insiktsfulla ungdomar.

Inga kommentarer: