15 maj 2009

FMDNC invigt idag

Idag hade jag den stora äran av att få inviga Försvarsmaktens Dykeri- och Navalmedicinska Centrum (FMDNC)ute på Lindholmen i Karlskrona. Det har varit en lång resa för att få detta centrum till stånd - men oj, vad bra det blev. Med i säkerhet Karlskronas bästa utsikt är FMDNC byggt på det gamla reningsverkets mark. Man har nyttjat de gamla avloppsbrunnarna och gjort om dem till bassänger för dykeriverksamheten. Karlskrona bjöd på sitt vackraste väder och invigningen skedde till tonerna av Marinens musikkår. Landshövdingen, Fortverkets nya GD, Marinbaschefen och Chefen för DNC, Magnus Claesson (till vänster i bilden) höll tal. Avslutningsvis höll jag också ett tal och sedan skulle jag klippa bandet, som två tungdykare skulle hålla uppspända mellan två treuddar. Då kuppade jag lite. Jag lämnade tillbaka saxen och sa att ett dykericenters invigningsband väl inte ska klippas, utan skäras av med en dykarkniv. Sedan böjde jag mig ned och drog fram min egen dykarkniv, som jag hade faststrappad under byxbenet. Till allmänt jubel. Kul att det gick hem. Rubriker i BLT fick jag. Magnus var förstås införstådd i det hela. Inne i dykcentret kommer de att ha en "wall-of-fame", med reliefer av kända dykpersonligheter. Första namnet på plats är förstås allas vår Lars "Lelle" "Bat-Lalle" Pettersson (till höger i bilden), en levande legend på Marinbasen och en av mina favoriter ända sedan min värnpliktstid. För mig var iallafall det största ögonblicket när jag förärades dyksymbolen Sir Anselm Zackarias Dykén, en groda som alla röjdykare får efter genomgången utbilding. Det här är stort i dykvärlden och som simpel sportdykare blev jag stum och rörd när Magnus räckte fram den. Förutom jag har bara en annan person förärats Sir Anselm utan att ha genomgått utbildningen och det är Drottning Silvia. Sir Anselm får nog sitta runt min hals så länge jag lever.

1 kommentar:

Ulf sa...

Jag var där några dagar efter...

http://karlskrona-sweden.blogspot.com/2009/05/forsvarsmaktens-dykeri-och.html