02 juli 2009
Parering är nyckelordet
Efter en tidig, men stadig frukost begav jag och resten av gänget oss iväg ned till hamnen för transport med ribbåt ut till HMS Trossö. Under morgonen hade HMS Stockholm och HMS Malmö kommit in och lagt sig intill stödfartyget. Sjön är betydligt mer orolig än igår och luften är ljusgul av all finkornig sand som blåser omkring.
Ombord inleddes dagen med stabsmöte och genomgång av planeringen för alla enheter. Oroligheterna i Mogadishu fortsätter med regelrätta strider mellan regeringsstyrkor och olika fraktioner. På grund av det blåsiga vädret och den höga sjön har piratverksamheten gått ned i omfattning. Monsunperioden är på ingående och då blir piraterna mer beroende av sina moderskepp, eftersom småbåtarna, eller skiffarna, inte är sjövärdiga i hög sjö. Något att tänka på inför ett eventuellt ME02.
ME01 ska genomföra ett eskortföretag för att lastfartyg, chartrat av World Food Program. Det är 6000-8000 ton säckar av mjöl, förpackat i 50-kilossäckar, som ska lastas och detta görs manuellt. Här skulle Sverige kunna göra en biståndsinstans, genom att förstärka i- och urlastningsfunktionerna, här i Djibouti och i den mottagande hamnen. Lastningsarbetet är alldeles för ineffektiv och tar alldeles för lång tid. Under tiden dör människor av svält.
Jag har under dagen fått tillfälle till många intressanta samtal, bland annat om den medicinska verksamheten, den juridiska processen kring de tillfångatagna piraterna, hur Combat Camera fungerar och hur Vessel Protection Detachement (VPD) arbetar.
Det är bordningsstyrkan i Göteborg som står för skyddet ombord. Man skulle kunna kalla denna 14-mannastyrka för ett slags "multi-tool", då de bland annat kan lösa uppgifter som bevakning, skydd och eskortering av fartyg, bordning och ammunitions- och minröjning. Mycket kompetens på så få individer. På bilden jag och C VPD Niclas, som skickar en särskild hälsning till Jerry.
Precis som jag egentligen upplever hela den svenska styrkan härnere i Adenviken, dvs. att man levererar mycket pang för pengarna. I förhållande till andra deltagande nationers fartyg som ligger härnere är de svenska fartygen små och personalstyrkan väldigt slimmad. Trots det har man lyckats prestera imponerande resultat, vilket väcker uppmärksamhet bland de andra nationerna. Jag är väldigt imponerad av hur man ständigt parerar allt som sker utanför planeringen, det vill säga det mesta. This is Africa.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar