25 november 2008

Cockpit och Carlsson

Vilken dag. Det började med att SAS-planet från Ronneby på morgonen var inställt, men eftersom jag brukar flyga med Blekingeflyg var det lugnt för min del. Blekingeflyg var vänliga att fylla sitt plan med så många strandsatta SAS-resenärer de kunde och det hade till följd att jag fick tillfället att sitta i cockpit. Inte var jag särskilt ledsen för det. Jag hade en jättetrevlig flygresa med två lika trevliga piloter, med vilka jag diskuterade om allt mellan himmel och jord. Garanterat min snabbaste flygresa hittills.
På jobbet väntade C Marinens musikkår, Morgan Carlsson, på mig och vad som egentligen var tänkt som ett entimmes-möte för att diskutera dagsläget för försvarsmusiken utvecklades till en heldag med många aktiviteter. Jag hade bjudit in Morgan, eftersom jag visste att han ändå befann sig i Stockholm under dagen och medan han ändå var på plats träffade vi många kollegor till mig engagerade i frågan, moderata försvarskommittén samt försvarsministern och hans medarbetare. Jag hoppas verkligen att vi har lyckats få fram budskapet om det allvarliga i situationen för försvarsmusikens framtid i landet om Försvarsmakten fortsätter på den inslagna vägen med att lägga ned Göteborg Wind Orchestra och flytta Marinens musikkår till Stockholm. Det här handlar inte om lokala verksamheter, utan om Sverige vill kunna visa upp en kvalitativ försvarsmusik värt namnet. Danmark har tre professionella musikkårer, Norge fem och Finland hela tolv stycken. Sverige riskerar att i grunden torpedera en idag fullt fungerade och i musikvärlden mycket aktad verksamhet utan någon större utsikt till återhämtande. Dessutom är förslaget från C FöMusC betydligt dyrare än att behålla verksamheten som den är. Så vad är vinsten? Vad är syftet?

1 kommentar:

Markos blog i USA sa...

Hallo,

Jag undrar vad du tycker om allt vald och all brottslighet som drabbat landet de senaste aren.

Hur ser dagens riksdagsman pa problemen? For att ta ett problem med de 4000 skolor som brunnit de senaste aren. Ar det ett jattestort problem? Hur ska man ta itu med det? Var ligger den typen av problem pa prioritetslstan? Vad tycker du och de andra moderaterna ?