10 mars 2009

Tack för en fantastisk konsert, MMK!

Ikväll var jag inbjuden till Berwaldhallen för att lyssna till en konsert med Marinens musikkår under ledning av den alltid lika elegant dirigerande Andreas Hansson. Förväntningarna var som vanligt höga och de infriades som vanligt till fullo. Gästartist var Margareta Bengtson, medlem av The Real Group, men också med en egen solokarriär. Berwaldhallen var fullsatt av musikentusiaster, många med marinblå förtecken. Temat för kvällen var det svensk-finska bemärkelseåret, dvs att det iår är 200 år sedan Sverige och Finland gick skilda vägar. Det bjöds på musik av både svenska och finska kompositörer. Mäktigast var självklart "Finlandia" av Sibelius, men populärast var nog till slut ändå "Marcia Carolus Rex" och "Kungliga Flottans Defileringsmarsch". Jag njöt omåttligt när Margareta Bengtsons mjuka röst tolkade mina favoritstycken "Det gåtfulla folket" och "Så skimrande var aldrig havet". All hets och stress efter en hektisk dag fullkomligt rann av mig och jag fann ro i själ. Jag önskar att de personer som vill söndra Sveriges enda professionella militärmusikkår hade varit närvarande ikväll och fått lyssna till de dånande applåderna, både mellan musikstyckena och efter uppträdandet. Stödet för denna härliga ensemble är inte bara starkt i Karlskrona, utan var de än uppträder. Många av de närvarande har ju följt de fullkomligt obegripliga och lika olycksaliga turerna kring musikkåren. Försvarsmakten har tagit på sig ansvaret för sin försvarsmusik och sina historiska byggnader och detta ansvar ska förvaltas. All heder åt avgående ÖB Håkan Syrén, som är en av dem som verkligen förstår vikten av detta ansvar och som, när han försvarat den, fått oförtjänt kritik av dem som inget förstår. Eller kanske inte vill förstå. Försvarmusikverksamheten är inte som övrig militär verksamhet. Den passar inte in i ordinarie rutmönster och för vissa fyrkantiga personer är detta irriterande. Därför väljer man att motarbeta istället för att bejaka ett fattat beslut. Lägg av, säger jag bara. Följ order. Låt en intakt Marinens musikkår ostört få fortsätta att göra sitt jobb och framföra lika vackra toner som ikväll. Värdet av deras arbete går inte att mäta i pengar.

Inga kommentarer: