19 juli 2009

Mödrar & mödomar

Finemang att vi hade gäster igår, för idag firade vi mammas 78-årsdag hemma hos oss och eftersom vi städade igår blev det inte så mycket förberedelser. Mamma hade förstås handlat mat för ett helt kompani, som ju de flesta ur hennes generation tenderar att göra. Ingen ska gå från ett kalas hungrig. Självklart inte, men nu har vi rester för hela kommande veckan. Apropå mödrar presenterade idag regeringens utredare Anders Milton sin idé om hur man ska minska antalet aborter i landet. Det som framkommit i media om ett nationellt abortregister och utdelning av dagen efter-piller till skolungdomar över 15 år, låter minst sagt kontroversiellt i mina öron. Vi har förvisso alldeles för många aborter i det här landet i jämförelse med andra länder i Västeuropa. Blekinge tillhör dock ett av de län med lägst antal, samtidigt som undersökningar visar att blekingarna är flitigast i landet mellan lakanen. Möjligen har sexualundervisningen lyckats extra bra i länet. Anders Milton föreslår i utredningen att sexualundervisningen borde skrivas in tydligare i skolornas kursplaner och det håller jag med om. Men att registera kvinnor som gjort abort i ett särskilt register känns för mig fullkomligt främmande, även om forskning kring efterföljderna av en abort skulle vara syftet. Att göra abort är ett väldigt svårt och oerhört känslosamt beslut för de allra flesta kvinnor. Vetskapen om att de dessutom kanske skulle bli registrerade, kan både öppna för att kvinnan gör det under falsk identitet eller kanske genomför aborten utom sjukvården. Gratis dagen efter-piller känns också fel. Pillret ska inte vara något som används istället för andra preventivmedel, utan ska fungera som en sista utväg om man har varit obetänksam. Nej, dela hellre ut gratis kondomer. Nu när antalet klamydiafall i Sverige äntligen sjunkit, skulle gratis kondomer till ungdomarna plus bättre sexualundervisning vara en bättre lösning. Nu ska man förvisso inte döma utredningar efter vad som refereras i media. Det finns helt säkert en hel del bra i Miltons utredning, om jag känner honom rätt, men min "gut-feeling" avseende de två förslagen som jag tagit upp lär jag inte ändra på. De känns väldigt instinktiva och rätta för mig.

Inga kommentarer: