25 augusti 2009

Gratulerar Gotland!

Tillbaka i sitsen efter lite semester i Turkiet, där jag förvisso inte riktigt har kunnat undhålla mig från att blogga lite. En politikers tillvaro. Turerna kring Nord Streams gasledning genom Östersjön tog en lite oväntad vändning igår, när kommunstyrelsen på Gotland enhälligt sade nej till gasledningen.Mig veterligen var diskussionerna inom de styrande partierna innan mötet inte så avståndstagande som KS-beslutet blev. Tvärtom var det många som var positiva till satsningen som Nord Stream aviserat, bland annat på hamnen i Slite. Man kan ju inte låta bli att spekulera i vad som har hänt på vägen. Förmodligen har Gotlands kommunstyrelse fått ta del av vital och avgörande information från någon eller några så här i sista stund. Någon eller några av betydelse.... Jag vill hur som haver gratulera Gotlands folkvalda till ett klokt beslut och till att ha visat civilkurage i att stå emot Nord Streams alla lockande erbjudanden. I sitt svar till näringsdepartementet och Naturvårdsverket skriver KS att man vill:”avstyrka naturgasledningen och framhålla att man istället för naturgas hellre ser en satsning på långsiktigt hållbara energikällor.” Miljöskäl är förvisso tillräckliga för att säga nej till gasledningen. Jag tänker till exempel på Waartburgmineringen mellan Ölands södra udde till Litauen som nyligen upptäcktes av HMS Fårösund i samband med BALTOPS-övningen i juni. Jag hävdar dock att de säkerhets- och rättspolitiska skälen väger lika tungt. Det råder inga som helst tvivel om att Ryssland använder sina energitillgångar som politiska påtryckningsmedel och ursäkter för militär närvaro. Karlskrona kommun har också möjlighet att avge ett yttrande. Gotlands kommun har alltså sagt nej och det borde vi också göra, trots att vi upplåtit mark i hamnområdet för rörledningarna. Här i Karlskrona har vi alla argument för ett nej, både miljömässiga men framförallt säkerhetspolitiska. Läs mer i Gotlands Allehanda

Inga kommentarer: