18 december 2009

Magbaciller och Visbykorvetter

Engblom is back on track. Förra veckan var så fylld av arbete att jag knappt hann sitta ned. Denna vecka såg ungefär likadan ut, men en sur majonäs, en friflygande magbacillusk eller vad det nu var satte stopp för alla mina planer denna sista vecka i Riksdagen före juluppehållet. Fullkomligt utslagen har jag besviket fått konstatera att jag inte kunnat vara med vid överlämningen av de två första Visbykorvetterna från FMV till Försvarsmakten, något jag sett fram emot och glatt mig åt så länge. Äntligen får dock denna vad jag tycker fantastiska fartygstyp sättas i händerna på marinofficerarna, vässas i sin användning och visa att hon visserligen tog tid och kostade mer än vad det var tänkt från början - men vilken teknik. Vilken plattform! Visbyserien har redan väckt mycket uppmärksamhet runt om i världen för sin innovativitet och mångsidighet. Jag är helt övertygad om att antingen konceptet eller tekniken kommer att bli en storsäljare utomlands. Det ska för en gångs skull bli kul att säga: "Vad var det jag sa?!". Välkommen till Marinen, HMS Helsingborg och HMS Härnösand!

Inga kommentarer: