17 januari 2010

På plats i Sälen för försvarskonferens

Med god tidsmarginal, visade det sig, gav sig jag och mitt resesällskap Peter iväg vid femtiden imorse för att köra upp till Folk & Försvars Sälenkonferens. Det var nästan ingen trafik och vägarna var fina, förutom lite snörök på vissa partier. Det märks att det är valår. Både Fredrik och Mona kommer att vara med på konferensen och den har dessutom föregåtts i flera dagar av stora debattartiklar i dagspressen. Vad det gäller antalet anmälda är det nog all time high. Det är bra. Försvars- och säkerhetspolitik kan inte nog diskuteras. Jag ska dela lägenhet med Daisy Balkin från Sjövärnsposten och det ser jag verkligen fram emot. Jag kan tänka mig att det kommer att bli mycket diskussioner om frivilligförsvaret i allmänhet och Sjövärnskåren i synnerhet framåt småtimmarna. Om en halvtimme sparkar det igång. Är spänd på vad Sten kommer att säga i sitt anförande. Samtidigt som vi konfererar landar ett svenskt C17 på Haiti med personal och utrustning för att bistå de jordbävningsdrabbade. Jag hoppas att detta kommer att uppmärksammas under konferensen. Har haft en pratstund med C FMCK Börje Samuelsson, vår räddningschef Anders Engblom och ska innan jag bänkar mig hälsa på min gamle chef, C FRA Ingvar Åkesson. Ser fram emot några spännande dagar.

Inga kommentarer: