12 mars 2010

Skattemoderater i Västerås

Moderaterna i skatteutskottet har under mandatperioden besökt varandras olika län. I januari var de hos mig i Blekinge och besökte bland annat Tullen, Kustbevakningen och EC Winds i Olofström. Nu hade turen kommit till Jessica Polfjärd och min gamla hemstad Västerås. Kammardebatten om folkmordet i Arnmenien drog ut på tiden, så vi blev lite sena till hotellet igår. Vi åt iallafall god mat på Varda tillsammans med bl.a Elisabeth Unell, kommunalråd i Västerås. Mina ömmande ögon krävde en tidig kväll och det var precis vad jag behövde. Jessica hämtade mig lite tidigare från hotellet och skjutsade ut mig till Hovdestalunds kyrkogård, där bl.a min far och farmor ligger begravda. Jag har ju inte så ofta vägarna förbi, så det var verkligen jättegulligt av Jessica att ställa upp. Sedan hämtade vi upp resten av gänget och begav oss till Skatteverket för att få information om hur kontoret arbetade med sitt specialuppdrag-skattefusk inom byggbranschen. Projektet lägger stor vikt vid det förebyggande arbetet som börjar redan vid upphandlingen och följer sedan genom hela byggplanen. Som exempel hade vi Citybanan i Stockholm, ett 70-miljardersbygge av stora format. Väldigt intressant. Därefter begav vi oss av till PREVAS, ett ingenjörskonsultföretag med kontor över hela världen. Det startade i Västerås för 25 år sedan i Västerås och en a de saker som de poängterade som avgörande för deras verksamhet är att företaget förblir i svensk ägo. Tillverkning och programmering är redan idag billigare att förlägga utomlands, men svenskt know-how, svenskt ledarskap och samverkan är unikt. Till sist besökte vi videoproduktionsföretaget ProLounge, drivet av tre 23-åringar, som rundade av raddan av intressant besök. De bevisade att ingenting är omöjligt om man bara har viljan. Ett stort tack till Jessica som ordnade allt.

Inga kommentarer: