27 maj 2010

ESC - kvalkväll II

Okej, här kommer kvällens melodifestivalrescension.
Litauen: kul framträdande, lite ska-inspirerad låt, men tjatig.
Armenien: inte särskilt originell melodi, men med en berättande text som berör, otroligt vacker sångerska.
Israel: en sångröst av mjölk och honung men som inte riktigt klarar av höga tonhöjder, dock lite för svulstig låt för min smak
Danmark: låter som Fame (Jessica Andersson & Magnus Bäcklund), tja....
Schweiz: Mon Dieu, qu'est-ce que c'est?
Sverige: Anna, Anna, Anna, så charmig, så medryckande. Jag bara ler
Azerbajdzjan: gäääääääsp......
Ukraina: ja, jag vet inte riktigt vad denna kamplåt kan passa in. Oerhört tung, men med en sångerska som jag skulle vilja höra i andra sammanhang
Holland: arma, arma, unga flicka som behöver sjunga denna urtöntiga låt. Melodifestivalens sämsta.
Rumänien: jajjamän, den här var riktigt bra. Rumänien håller måttet. Vem minns inte "Tornero" från 2007 med Mihai Trăistariu!!
Slovenien: herreguuuuud….förfärligt!
Irland: kvalitetspowerballad, utom återigen det här med tonhöjden. Där håller det inte.
Bulgarien: inoljade, vältrande och silvriga unga män minsann. Låten?...ok, förmodar jag...
Cypern: ung man nr 2 med gitarr, inte så tokig låt, lite tjatig, inte en sådan man minns och går och nynnar på efteråt
Kroatien: tre skönheter från Balkan, men låten var intetsägande
Georgien: imponerande att hon lyckades ta sig igenom hela låten utan att svajja på en enda ton, trots att hon lyftes och snurrades över hela scenen. Men återigen en tråkig låt
Turkiet: hoppla, det hade jag inte väntat mig från Turkiet. Ett fullkomligt obegripligt scenframträdande, men en lite härligt, galen låt

Pausframträdandet med streetdance var otroligt läckert. Men det blev en besvikelse för Sverige. Anna gick inte vidare. Hon gjorde ett riktigt bra framträdande i en räcka av tråklåtar, men det höll inte. Trist!

Inga kommentarer: