14 augusti 2011

Konsumera och returnera

Jag har sopsorterat ända sedan det var möjligt att göra det. Jag har en kompost som producerar en fantastisk matjord av mitt grönsaksavfall. Det är så effektivt att jag från kommunen bara behöver ha månadstömning av de brännbara fraktionerna. Som individ försöker jag göra så gott jag kan för att bidra till ett fungerande kretslopp. Eller gör jag egentligen det?


Rapporter påvisar att vi i Sverige idag i princip återvinner det mesta av våra sopor. Men mängden av sopor har ökat markant under senaste åren. Och jag tror vi märker det allihop varje gång vi tömmer det vi sorterat vid återvinningsstationerna. Har jag konsumerat att det här, tänker jag varje gång. Och det bara på en månad.

I de flesta matvaruaffärer är det mesta förpackat idag. Det är till och med så att det ibland inte går att hitta äpplen eller paprikor som inte ligger i kartonger eller är inplastade. Och inte nog med det. Inuti förpackningarna finns det fler förpackningar. Som i påsen med portionsbitar av kexchoklad, där de prydligt är inpackade i ytterligare en förpackning.


Förlåt Cloetta, om ni tar illa upp. Det är fenomenet jag vill åt. Chokladen är jättegod, men jag hade hellre kunnat köpa den i en större bit och inslaget i papper.  Möjligheten att kunna göra val. Och jag är inte bättre än någon annan. Jag är oftast stressad när jag rusar genom matvaruaffären med inköpslistan i högsta hugg och det är inte så ofta som jag skulle vilja som jag gör aktiva val av produkter utifrån innehåll och förpackning. Men jag skulle vilja det. Och det ska vara lätt att göra det valet.

Och det finns ju en annan aspekt i det här med förpackningar, något som jag motionerat om till Riksdagen (Motion 2010/11:C253 En sammanhållen miljömärkning). Senast imorse var det ett inslag på morgon-TV som tog upp den norska fjordlaxens väg via Thailand innan den når svenska frysdiskar. Man behöver som konsument inte bara ställa sig frågande till varför laxen tar en sådan omväg, utan också på vilket sätt förpackningarna har producerats.

Alltför många av våra vardagliga produkter är förpackade i emballage tillverkade i miljöfarliga fabriker. Och hur ska man som konsument kunna påverka eller ens få reda på det? Miljövinsten med att köpa ett paket med kravmärkta flingor går ju helt förlorad om dessa är förpackade i t.ex Kina i en fabrik som eldas med kol. Jag vill som konsument kunna ta hänsyn även till det när jag gör mitt köp. Och det ska vara lätt att göra det valet. Tiden att handla, ni vet..

Inga kommentarer: