01 september 2011

Med skräckblandad förtjusning

"Vad har du för kommentar till att du kanske blir en av huvudkaraktärerna i Expressenreportern Niklas Svenssons kommande bok?". Den frågan överföll BLT-journalisten Simone Hansen mig glatt med igår kväll när jag befann mig på ett hotell i Göteborg.

Jag hade ingen aning om vad hon pratade om, men efter lite förklaring visade det sig att Niklas har börjat skriva på en bok där en av karaktärerna ska vara en moderat riksdagsledamot från Blekinge. Han hade kört fast lite med vad karaktären skulle heta och då kastat ut frågan i sitt twitternätverk. Resultatet överraskade till och med honom själv, då han blev överröst med förslag.

Här tror jag Niklas är en spännande approach på spåren, nämligen att använda sina twitterkontakter i utformningen av boken. Jag är en ganska dålig twitteranvändare, men på Facebook prövar jag ofta åsikter och idéer för att få debatt och input i olika frågor. Twitterverktyget är snabbare och når bredare. Det ska bli spännande att se hur Niklas kommer att gå till väga.

Nu är det ju inte mig personligen den här karaktären kommer att handla om. Det handlar snarare om att låna mitt uppdrag som moderat riksdagsledamot. I alla fulla fall är jag jätteglad över att Niklas väljer sitt gamla hemlän Blekinge som ett av spelfälten i sitt skrivande.

Men det är lite med skräckblandad förtjusning som jag emotser resultatet. Eftersom karaktären, hur man än vänder och vrider på det hela, nog ofrånkomligen kommer att förknippas med mig, hoppas jag snarare på en actionkvinna än ett elakt spektakel. Men man vet aldrig med Niklas Svensson....

Lyssna på inslaget på SR Radio Blekinge

Inga kommentarer: