06 oktober 2008

Tända ljus för Rödeby

Ikväll brinner det ljus runt om i hemmen här i Rödeby. Det är idag ett år sedan den oerhört tragiska händelsen med dödsskjutningen av 15-årige Simon inträffade. Tiden har gått fort och när jag pratar med folk här runt omkring upplever jag att polariseringen bland byborna, om vem som hade rätt och vem som gjorde fel, i mångt och mycket jämnat ut sig. Man vill minnas samtidigt som man vill gå vidare och det senare är just det vi måste fokusera på. Innan dödsskjutningen var det få som visste var jag bodde när jag sa att jag kom från Rödeby. Idag reagerar människor nästan med lite skräckblandad nyfikenhet på ortsnamnet. "Jaha, hur är det att bo där då? Vågar man det?". Det är ett stigmata vi delar med orter som Stjärnsund eller Malexander och som kommer att leva kvar för lång tid framöver. Det skulle vara bra om Rödeby i framtiden kunde bli ihågkommet som byn där man upplevde en stor tragedi, men där man också tog tag i saken och startade något positivt.

Inga kommentarer: