17 januari 2009

På väg till Sälen

Dagen har mest gått åt till förberedelser inför resan till Folk & Försvars stora konferens i Sälen, som börjar imorgon. Det chartrade planet avgår redan vid 8-tiden i morgon bitti, varför jag är tvungen att ta eftermiddagståget till Stockholm redan idag för att hinna. Det ser ut att bli "all time high" vad det gäller deltagarantalet detta år och det är fullt förståeligt. Vi har ett år bakom oss med intensiva försvarsdiskussioner, ett krig i Georgien, en hård kamp för Marinens musikkår och en avgående ÖB. Vi har att se fram emot ett år av regeringens inriktningsproposition för Försvaret, en ny ÖB, marinens insats i Somalia, en EU-ordförandeskap, fördjupat nordiskt försvarssamarbete, gasledningen i Östersjön och fortsatta förberedelser inför NBG 2011. Det finns alltså en hel del information att inhämta och många frågor att dryfta med olika nyckelpersoner under de kommande dagarna. Jag har pin-pointat ett antal personer i deltagarlistan av extra intresse. Med mig på tåget är Peter Jeppson (S) och Allan Vidman (FP). Allan är just nu fördjupad i Mats Johanssons (M) skrift "Det nya kalla kriget" (Timbro) som han fick låna av mig. Jag har läst igenom den för andra gången nu inför Sälenkonferensen. Den är väldigt bra och lättsamt skriven. Rekommenderas varmt för alla som oroas över utvecklingen i Putins Ryssland.

Inga kommentarer: